Followers

Sunday 22 April 2012

Tempat-tempat menarik di Cameron Highlands


Cameron Highlands merupakan antara pusat peranginan terkenal di Malaysia. Ia terletak di negeri Pahang, di tengah-tengah Banjaran Titiwangsa,yang berada pada 1524 meter dari aras laut.
Ia menjadi tarikan kepada pelancong tempatan dan asing kerana cuacanya yang dingin, tempat-tempat yang menarik dan ladang-ladang teh yang telah ditubuhkan pada akhir tahun 1929.
Selain itu, ladang sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan menjadi tarikan utama.




Ladang Teh Boh, Jalan Boh Habu  Ringlet 
Keindahan Ladang Teh yang terletak di jalan berliku sepanjang 6 km melepasi kebun sayuran. Pelawat boleh melawat kilang sambil menikmati secawan teh Boh di kedai teh.
Ladang Teh Sungai Palas 
Panoramik indah  ladang teh yang di buka kepada pelawat  untuk melihat kilang, kedai teh dan pusat pandang dengar. Terletak di sepanjang jalan Gunung Brinchang. Belok ke kiri selepas Butterfly Farm dekat Equatorial Hill Resort.

Taman Rama-rama Ladang Kea , Brinchang.
Terdapat dua taman kupu-kupu di tanah tinggi. Ladang rama-rama dan Taman Rama-rama. Kedua duanya terdapat rama-rama yang banyak dan serangga lain termasuk Raja Brooke rama-rama yang begitu terkenal.



Gunung Brinchang
Pandangan panoramik daripada puncak Gunung Brinchang, juga merupakan jalan yang tertinggi di Semenanjung Malaysia pada ketinggian 2000 meter.Belok ke kiri dari rumah jaga di jalan Sungai Palas Estate, dan kemudian ambil kiri dan memandu dengan berhati-hati kerana jalan sempit dan agak curam.

Air Terjun(Robinson)
Walk Lorong 9 19A Tanah Rata .Bermula dari taman Persiaran Dayang Endah dan teruskan perjalanan hingga ke hujung jalan. Dengan melintasi satu jambatan kecil pada sebelah kiri anda untuk memulakan perjalanan.



Bharat Tea
Ladang Teh Bharat Ringlet  Jalan Tanah Rata Pemandangan ladang teh yang hebat dilihat dari Kedai Teh dan Cenderamata yang terletakkan sekitar 5 km dari Ringlet pada jalan utama.Tanah Rata



Hutan Lipur Lata Iskandar
Hutan Lipur Lata Iskandar merupakan salah satu tarikan kegemaran di Cameron Highlands. Ia adalah tempat yang sesuai untuk berkelah dan berehat. Air terjun Lata Iskandar ini terletak di tengah-tengah antara Tapah dan Cameron Highlands. 




Big Red Strawberry Farm
Lagi tempat menarik kat Cameron Highland ni ialah Big Red Strawberry Farm ataupun Taman Agro, masuk percuma dan boleh petik strawberry sendiri. Lokasi di Brinchang. Salah satu di antara ladang strawberry di Cameron Highlands ni



Cactus Point
Lokasinya 4 kilometer dari Brinchang menghala ke Kg. Raja. Untuk makluman juga masuk adalah percuma.


Jika anda sudi boleh "LIKE" atau "SHARE" kepada rakan anda di Facebook.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...